piątek, 27 stycznia 2012

Hummus

Długo przymierzałam się do zrobienia tej pysznej pasty. Za długo :) Bardzo nam posmakowała i na pewno częściej będzie gościć u nas na stole. Pieczywo smarowaliśmy hummus zamiast masłem . Przepis cytuje za Kwestią Smaku :)



Hummus
Składniki:

  • 5 łyżek ziaren sezamu*
  • 2 łyżki oliwy extra vergine
  • 1 łyżka oleju sezamowego
  • mały ząbek czosnku
  • sok z połówki cytryny
  • 250 g odsączonej ciecierzycy z puszki (lub wystudzonej ugotowanej**)
  • 70 - 80 ml zimnej przegotowanej wody (lub wywaru z gotowania ciecierzycy)
  • sól
 *zamiast miksować sezam z oliwą można użyć gotowej pasty tahina (tahini) - około 5 łyżek
** można użyć odsączonej ciecierzycy z jednej puszki lub ugotować suchą ciecierzycę: należy moczyć ją przez noc w zimnej wodzie, następnie wymienić wodę na świeżą w takiej ilości aby sięgała ponad poziom ciecierzycy i gotować na małym ogniu przez około 2 - 3 godziny do miękkości. Ciecierzycę można gotować z dwoma ząbkami czosnku i gałązką szałwii. W razie potrzeby uzupełniać wodę, nie trzeba dodawać soli.

Przygotowanie:
Ziarna sezamu wysypać na suchą patelnię i mieszając co jakiś czas delikatnie uprażyć (mają jedynie lekko zbrązowieć). Uprażony sezam ostudzić i zemleć ręcznym blenderem. Dodać oliwę extra vergine i dokładnie zmiksować. Do powstałej pasty (tahini) dodać pozostałe składniki (olej sezamowy, czosnek, sok z połówki cytryny) i miksować na jednorodną masę dodając pomału ciecierzycę, wodę i sól do smaku.




3 komentarze:

  1. Kurczę, też planuję zrobić i nie mogę się zebrać :) Jak tylko kupię sezam to zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też się zabierałam i zabierałam, aż w końcu zrobiłam:)
    Też robiłam domową pastę tahini i ten zapach prażonego sezamu jest cudny:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń